Medzi najkritickejšie úseky dopravy v Žilinskom kraji patrí cesta I/11 medzi Kysuckým Novým Mestom a Čadcou. Nekonečné zápchy a dopravné nehody sú takmer na dennom poriadku. Pomôcť by podľa župy malo aj zatraktívnenie verejnej osobnej dopravy.
V úseku Čadca – Kysucké Nové Mesto prejde denne takmer 27-tisíc áut, z toho asi 5-tisíc kamiónov. Pravidelne sa tu stávajú nehody, žiaľ aj s tragickým koncom. Len od začiatku roka sa na ceste I/11 stalo takmer 40 nehôd, pri ktorých zomrel jeden človek, ťažko sa zranili deviati ľudia.
Odhady Národnej diaľničnej spoločnosti hovoria o dokončení diaľnice D3 v roku 2025. ,,Dovtedy musíme niečo urobiť, aby sme každý deň nestáli v čoraz dlhších kolónach a aby naše rodiny či priatelia neprichádzali na týchto miestach o svoje životy,” povedala predsedníčka ŽSK Erika Jurinová. Podľa nej je riešením okamžité zlepšenie verejnej dopravy.
Tisícky ľudí dnes cestujú autom, pričom paradoxne, rovno vedľa kolón ide železničná trať. Vlaky by boli schopné odviezť veľkú časť ľudí, ktorí dnes stoja v zápchach. ,,Máme plán, ako zlepšiť vlakové aj autobusové spoje tak, aby na seba nadväzovali a najmä, aby jazdili vtedy, keď to cestujúci najviac potrebujú. Našim cieľom je, aby boli vlaky najlepším dopravným prostriedkom pre ľudí, ktorí sa potrebujú dostať do práce, do školy a domov,” dodala županka.
Medzi Čadcou a Žilinou sa podľa župy presúva verejnou osobnou dopravou cca 3500 ľudí, z toho už počas rannej špičky takmer 2 200. Len k jednému zo zamestnávateľov v regióne, konkrétne firmy Schaeffler dochádza do rannej zmeny vyše 450 ľudí, ktorí nemajú k dispozícii železničnú dopravu. ,,Vlaky im, žiaľ, idú tak, že z nich nestíhajú na ranné zmeny, a preto idú radšej autom, ktorým sa popoludní aj vracajú domov. Je to alarmujúce, pretože ide o stovky áut,” povedal Jiří Kubáček, člen komisie dopravy ŽSK a expert na železničnú dopravu.
V súčasnosti chodia vlaky v rannej a popoludňajšej špičke iba raz za hodinu s jediným zahusťujúcim párom vlakov počas pracovných dní, čo je nepostačujúce. Kapacita tejto trate je však postačujúca na to, aby po nej jazdilo viac vlakov. ,,Považujeme za potrebné poznamenať, že identifikovanému prúdu cestujúcich prináleží v Juhomoravskom kraji počas prepravnej špičky štandardná frekvencia spojov 15 minút. Náš tím dopravných expertov navrhol zahustenie vlakov na trati medzi Čadcou a Žilinou tak, aby v čase špičiek jazdili vlaky každú polhodinu. V tejto chvíli by to znamenalo pridanie šiestich párov vlakov. Podľa našich výpočtov by takto mohli do vlakov prestúpiť z áut ďalšie cca dve tisícky ľudí, čo by výrazne odľahčilo túto denne upchatú cestu a kolóny by sa mohli skrátiť o 5 až 10 minút,” dodal Kubáček.
Podľa župy rovnaké kroky postupne pomáhajú riešiť situáciu nielen v okolí Bratislavy, ale aj Košíc a Prešova. „Župa preto bude v najbližších dňoch rokovať s ministerstvom dopravy, aby podobne ako v iných regiónoch Slovenska, aj tu navýšili objednávku a železnice by mohli na túto trať pridať vlaky už od polovice decembra. Na rozdiel od ciest je infraštruktúra už hotová. Netreba nič stavať. Jediné čo chceme, je naplno využiť hotovú železničnú trať, ktorá je v dobrom stave a môže pomôcť obyvateľom regiónu,” dodala Jurinová.
Žilinská župa týmto krokom nekončí. Pripravuje kompletnú integráciu dopravy. To znamená, že bude postupne zavádzať kroky nielen na lepšie prestupy medzi autobusmi a vlakmi, ale aj cestovanie na jeden lístok. ,,Na to však potrebujeme, aby štát zahusťoval železničné spojenia, keďže železnica by mala tvoriť chrbticu celého systému,” uzavrela županka.
Martina Remencová, hovorkyňa ŽSK
Snímky ŽSK