V médiách zaznelo, že mesto Žilina odmietlo rokovať o návrhu poslaneckých klubov za zníženie sankcií a exekúcií pre tých, ktorí sa pre koronakrízu dostanú do omeškania s platbou dane. Oslovili sme vedenie mesta, z akého dôvodu mestské zastupiteľstvo odmietlo o danom návrhu diskutovať, a prečo nemá záujem vyjsť v ústrety občanom postihnutých finančnou krízou.
Podľa vyjadrení Vladimíra Miškovčíka, hovorcu mesta, radnica v roku 2020 vyrubila rozhodnutiami daň z nehnuteľností spolu pre 33 327 daňovníkov v úhrnnej výške 11 274 595,99 €. Všetky elektronické rozhodnutia boli odoslané v mesiaci marec, a rozhodnutia nadobudli už právoplatnosť. Splatnosť bola pre právnické osoby stanovená v 2 splátkach na 30.6.2020 a 31.8.2020.
„Nakoľko sa jedná o miestne dane, nikdy neexistovala zákonná možnosť, aby z iniciatívy poslancov bola splatnosť týchto miestnych daní a poplatku akýmkoľvek spôsobom zmenená, nakoľko rozhodnutia už boli daňovníkom/poplatníkom doručené. Preto bol aj pôvodný návrh skupiny poslancov v tejto veci nezákonný a nerealizovateľný,“ hovorí Miškovčík
Papierové rozhodnutia na dani z nehnuteľnosti a poplatku za komunálny odpad pre občanov mesto z dôvodu nejasného vývoja zdravotnej situácie na Slovensku vytlačilo v inom režime ako po iné roky.
„Hlavnou zmenou je splatnosť týchto výmerov, ktorá je 45 dní od doručenia. Táto doba sa ráta ako súčet 30 dní, ktoré má daňovník na odvolanie a ďalších 15 dní na zaplatenie. Počet splátok v tomto prípade nerozhoduje a občan sa môže rozhodnúť, či sumu pošle v jednej alebo viacerých splátkach, ale najneskôr do uvedených 45 dní,“ konkretizuje hovorca.
A ako ďalej dodáva, v čase tlače týchto rozhodnutí sa predpokladalo, že situácia s korona vírusom nedovolí osobný roznos skôr ako v lete tohto roka. „Výrazné zlepšenie bezpečnostnej situácie a obava z druhej vlny šírenia choroby boli dôvodom na roznos rozhodnutí v mesiaci máj a tak platí 45 dňová lehota na zaplatenie odo dňa prevzatia rozhodnutia,“ vysvetľuje. Technickou chybou pri tlači sa stalo, že veľmi malá časť rozhodnutí má ako termín splatnosti uvedený dátum do 31.12.2020. „Je veľmi dôležité povedať, že Mesto Žilina platí z daní a poplatkov každý mesiac faktúry za služby a ich plošné odloženie splatnosti na koniec roka by znemožnilo mestu platiť svoje záväzky,“ zdôrazňuje hovorca
Odklad daní a umožnenie splátkového kalendára je podľa jeho slov stále možný. „Treba si však uvedomiť, že aj tu je priamo zákonom zadefinovaný postup. Daňovník pošle Mestu Žilina, ako správcovi dane, žiadosť o odklad. Po splnení všetkých legislatívnych náležitostí mesto vyhotoví rozhodnutie o povolení odkladu platenia dane alebo rozhodnutie o povolení platenia dane v splátkach, v ktorom určí termíny, vysvetľuje.
Ak daňovník splní všetky podmienky, určené v rozhodnutí o odklade platenia dane/povolení splátok, mesto musí na základe zákona o správe daní vyrubiť daňovníkovi 10% p.a. úrok z dlžnej sumy.
V prípade, ak daňovník neplní dohodnuté podmienky, tak mu musí mesto vyrubiť 15% p.a. úrok z omeškania podľa zákona o správe daní. Zároveň je mesto povinné začať s daňovým exekučným konaním do 30 pracovných dní, keď mala byť daň alebo splátka dane zaplatená. „Čiže ak niektorí poslanci tvrdia, že ich návrh mal zabezpečiť zrušenie sankcií a exekúcií pre tých, čo sa pre koronakrízu dostanú do omeškania s platbou dane”, tak to nie je pravda, ale hrubé zavádzanie,“ zdôrazňuje Miškovčík.
Zhrnutie vyjadrenia mesta Žilina:
Aká je lehota na zaplatenie papierového rozhodnutia na dani z nehnuteľností a poplatku za komunálny odpad?
Do 45 dní v jednej alebo viacerých splátkach bez povinnosti informovať mestský úrad. Táto doba sa ráta ako 30 dní na odvolanie, po ktorom sa rozhodnutie správoplatní a ďalších 15 dní ako lehota na zaplatenie. Pozn.: chybou pri tlači má asi 1% výmerov uvedenú lehotu splatnosti do konca roka 2020.
Prečo je to tak?
Pretože tieto rozhodnutia sa tlačili v množstve cca 110 000 ks po dobu 6 týždňov v čase, keď nebolo jasné, ako sa situácia s COVID-19 vyvinie a kedy bude vôbec možné tieto rozhodnutia roznášať. Preto bol zvolený postup, že namiesto konkrétneho dátumu bude pre výmery platiť 45-dňová lehota. Občan sa môže sám rozhodnúť, či takého rozhodnutie zaplatí naraz alebo vo viacerých splátkach.
Ako je to s elektronickými rozhodnutiami?
Elektronické rozhodnutia pre právnické osoby (daň z nehnuteľnosti, poplatok za komunálny odpad) majú splatnosť v 2 splátkach – 30.6.2020 a 31.8.2020. Elektronické rozhodnutia za komunálny odpad pre fyzické osoby majú splatnosť 31.7.2020 a 31.8.2020.
Prečo mesto nesúhlasilo s posunutím splatnosti daní a poplatkov?
Pretože to nebolo zo zákona možné. Elektronické rozhodnutia boli odoslané, sú právoplatné a zo zákona tak nebolo možné meniť lehotu ich splatnosti. Pri papierových rozhodnutiach bola situácia závislá od dátumu doručenia. Zároveň je treba povedať, že miestne dane a poplatky tvoria nezanedbateľnú časť mestského rozpočtu a mesto aj vďaka nim platí faktúry za odvoz odpadu a pod. Prípadné odsunutie platieb na úplný koniec roka by znamenalo, že mesto nebude mať z čoho platiť svojej záväzky.
Prečo sa mesto rozhodlo sankcionovať ľudí, ktorí sa omeškajú s platbami za rozhodnutia?
Mesto Žilina sa “nerozhodlo”. Zákon č. 563/2009 Z.z. jednoznačne definuje povinnosti správcu dane, ktorým je v tomto prípade Mesto Žilina. V prípade, že daňovník požiada o odklad platenia dane alebo splátkový kalendár, tak mu ho mesto, po splnení podmienok, vyhotoví. Zároveň mu musí podľa § 57 zákona č. 563/2009 Z.z. o správe daní vyrubiť 10% p.a. úrok z dlžnej sumy. Ak daňovník poruší podmienky pri odklade, tak mu musí mesto podľa § 156 zákona č. 563/2009 Z.z. o správe daní vyrubiť 15% p.a. úrok z omeškania.
Ak niektorí poslanci tvrdia, že ich “návrh mal zabezpečiť zrušenie sankcií a exekúcií pre tých, čo sa pre koronakrízu dostanú do omeškania s platbou dane”, tak je to obyčajné klamstvo.
Zdroj: Mesto Žilina