Žilinský bikesharing pod značkou BikeKIA bude už onedlho pripravený na prevádzku. Projekt zdieľania bicyklov v Žiline je v poslednej fáze prípravy.
Dokovacie stanice sú nainštalované a pripravené na spustenie systému, ktorého termín je naplánovaný začiatkom budúceho roka v závislosti od poveternostných podmienok. „V Nadácii Kia Motors Slovakia sme začali pracovať na príprave projektu zdieľania bicyklov už minulý rok v decembri. Kompletizácia projektovej dokumentácie, súťaž dodávateľov a organizácia realizácie bola časovo náročná. V spolupráci s dodávateľmi a mestom Žilina sme vybudovali 20 staníc na vytýčených lokalitách, ktoré majú spolu 160 dokovacích stojanov so 120 bicyklami. Momentálne nás čaká ešte aktivácia softvérového systému a príprava bicyklov na dvojtýždňovú neverejnú testovaciu prevádzku. Následne bude systém spolu s materiálnym vybavením odovzdaný mestu Žilina. Projekt zdieľania bicyklov je pre nás pokračovaním podpory mobility a veríme, že sa bicykle stanú alternatívnym dopravným prostriedkom pre všetkých Žilinčanov či návštevníkov mesta,“ povedal Dušan Dvořák, správca Nadácie Kia Motors Slovakia.
Nadácia zafinancovala celý projekt sumou 320 000 eur a jeho prevádzku bude spoločne s mestom Žilina spolufinancovať nasledujúcich päť rokov, pričom užívatelia budú môcť bezplatne jazdiť na bicykloch počas celej sezóny.
V súčasnosti prebieha proces verejného obstarávania na prevádzkovateľa systému, ktorý bude pre mesto zabezpečovať kompletný servis, údržbu a rovnako tiež distribúciu bicyklov na jednotlivé stanice a samotnú prevádzku aplikácie. „Sme radi, že sa nám v spolupráci s Nadáciou Kia Motors Slovakia, napriek náročnosti prípravy, podarilo zabezpečiť celý projekt do konca tohto roka. Všetko pripravujeme tak, aby v čase, keď to počasie začiatkom budúceho roka dovolí, sme mohli bicykle bez zbytočného odkladu vyskladniť a spustiť ich zdieľanie verejnosti,“ zdôraznil žilinský primátor Igor Choma.
Cieľom bikesharingu je, aby si ľudia mohli zadarmo zapožičať bicykel na presun v rámci mesta na krátke vzdialenosti. „Systém je založený na zdieľaní bicyklov, nie na ich prenajímanie na dlhú dobu. Najväčšia vzdialenosť medzi stanicami je 5 km, väčšina je v rozsahu 500 metrov. Cyklista si tak môže vybrať, kam bicykel vráti. Z rovnakého stojana si ho môže opätovne zapožičať,“ uviedol Ľuboš Slebodník, vedúci oddelenia mobility na Mestskom úrade v Žiline.
Samotný proces zapožičania bude prebiehať formou registrácie cez web alebo prostredníctvom aplikácie a následne pomocou smartfónu si cyklista daný bicykel zo stojanu otvorí. „Zo skúsenosti z iných miest vieme, že jedna cesta trvá maximálne 15 až 20 minút. Je dôležité, aby ľudia pochopili, že bicykle sa budú dať efektívne zdieľať, keď ich budú všetci parkovať do stojanov. Užívatelia budú mať možnosť požičať si bicykel zdarma na jednu hodinu, a to
viackrát za deň. Stačí vždy do hodiny bicykel vrátiť a požičať si ďalší, a to opäť bezplatne,“ doplnil Dušan Dvořák.
Žilina sa vďaka bikesharingu stane ďalším slovenským mestom, ktoré ide s vývojom dopravného systému dopredu a vytvára podmienky pre ekologickú dopravu. Preprava bicyklom je v poslednom období obľúbenou formou prepravy aj medzi Žilinčanmi. „Bikesharing v Žiline vítame. Sami sme zvedaví, ako sa to uchytí medzi verejnosťou. Určite by sme chceli, aby sa počet staníc navýšil aj smerom do mestských častí mimo centra, aby to mohli využívať ľudia, pre ktorých by to bolo atraktívne voči individuálnej doprave,“ uzatvoril Marián Gogola z Občianskeho združenia Mulica.
Barbora Zigová, hovorkyňa mesta
Snímka Mesto Žilina